Prevádzka rušňového depa skončila po 29 rokoch

31.01.2008 Prešov

Prešov 31. januára (TASR) - Po 29 rokoch existencie uzavrelo dnes svoju prevádzku rušňové depo (RD) v Prešove.
Pôvodne sa tak malo stať k 30. septembru 2007. Predstavenstvo Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo Slovakia, a. s. , Bratislava sa definitívne rozhodlo po tom, keď v novembri dostalo súhlas Výboru Národnej rady (NR) SR pre hospodársku politiku.
Ako povedal dnes pre TASR predseda Základnej organizácie Federácie strojvodcov SR pri RD v Prešove Jozef Šmigalla, rozhodnutie sa dotklo 220 zamestnancov, ktorí mali toto rušňové depo ako miesto pravidelného nástupu do práce. Išlo jednak o pracovníkov z úseku opravy a rušňovodičov. Do 40 pracovníkov prvej skupiny sa presunie do RD v Humennom a v Košiciach. Pre 85 rušňovodičov v nákladnej doprave a 47 rušňovodičov osobnej dopravy získalo novú strechu nad hlavou v budove železničnej stanice v Prešove. Ďalších 37 prepustili. Šmigalla naznačil, že v súčasnosti prázdny rozsiahly areál RD, dlhý asi kilometer a široký niekoľko sto metrov, ktorý patrí medzi najlepšie vybavené pracoviská tohto druhu na Slovensku, bude o pár mesiacov už opäť využívaný. Podľa neho uzavretie prevádzky súvisí so skrytou privatizáciou, nechcel však konkretizovať svoje informácie.
Šmigalla patril k iniciátorom prieskumu poslancov NR SR v RD, ktorý vykonali 3. októbra 2007. Dvaja z jeho účastníkov - podpredseda výboru Štefan Kužma (SDKÚ-DS) a člen výboru Stanislav Kahanec (KDH), obaja z Prešova, pred miestnymi médiami konštatovali, že argumenty vedenia ZSSK Cargo RD ich nepresvedčili o prospechu plánovaného uzavretia. Kužma doslova uviedol, že to je \"rana vlády východu Slovenska\". Hlavným handicapom prevádzky depa je fakt, že nie je plynofikované a náklady na jeho vykurovanie sú z hľadiska prevádzkovateľa veľmi vysoké.
Práve nerentabilnosť prevádzky a využitie opravárskej kapacity RD len na 20 % považoval za hlavný argument v prospech uzavretia prevádzky minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. Vyjadril sa tak pri otvorení prestavanej železničnej stanice v Prešove vlani 26. októbra. Vtedy tiež povedal, že sa nebude rušiť len RD v Prešove, pretože podobné problémy má viacero z asi 35 RD, ktoré na Slovensku existujú. ZSSK Cargo má jediného akcionára - štát.
Podľa informácií z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Prešove k dnešnému predpoludniu im doteraz nikto žiadne hromadné prepúšťanie zamestnancov prevádzky RD v Prešove Strediska opráv a údržby železničných koľajových vozidiel Košice nenahlásil.
 

Vyberte región